BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

ISTERI & ANAK BONGSUKU

ISTERI & ANAK BONGSUKU
Yang nampak baju hijau bersongkok tu sayalah

Coretan Kesedaran Untuk Cerminan Diri Sendiri

My photo
Dari Rengit ke Sungai Petani, Menetap di Ulu Tiram bersama isteri dan 4 anak, Malaysia
Pengacara Majlis, Trainer Pengacara Majlis, Pengurusan Acara, Pengucapan Awam, Team Building, Kepimpinan, Penyeliaan, Motivasi Diri dan Kumpulan dan Perunding Program Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari anjuran JCORP

22 January, 2010

Pelancaran Tunas Bistari, Didik Bistari dan Siswa Bistari

Hari ini saya ada mesyuarat untuk majlis Anugerah dan Pelancaran TB, DB,SB bagi tahun 2010. Yang anugerah tu untuk 2009. kalau tahun sebelum ni saya cuma menjadi MC, kali ini, saya juga akan terbabit dengan program2 ini secara langsung membantu sahabat Jamaludin Songip yang kini mengikuti isteri sambung belajar di Australia untuk 3 tahun akan datang.

Walaupun selama ini saya hanya jadi MC tapi sebagai mantan anggota pekerja JCorp, saya mengikuti aktiviti dan perkembangan program pembudayaan keusahawanan di kalangan anak bangsa ini sejak 1992 lagi. Oleh itu, program2 ini bukanlah asing buat saya. Bagi saya program ini amat bagus sekali untuk membiasakan anak2 kita dengan dunia bisnes. Kalau dulu, kebanyakan mak bapak kita makan gaji, harapan kita biarlah generasi anak2 ini nanti menjadikan keusahawanan sebagai kerjaya pilihan nombor wahid. Selama ini kita tahu hadis nabi 9/10 punca rezeki adalah daripada bisnes/perniagaan tetapi apa yang berlaku 9/10 daripada orang kita makan gaji. Mungkin waktu tu, kesedaran tentang bisnes sangat sedikit disebabkan kita dah beratus tahun dijajah dan disogokkan dengan keselesaan makan gaji. Kononnya makan gaji menjamin masa depan. Memanglah tiap hujung bulan ada gaji tapi masalahnya gaji masuk 25hb, tak sampai seminggu dah bersih sebab gajinya tak mencukupi untuk dibelanjakan. Di sinilah kita kena faham bahawa selain daripada menyerang (cari duit) kita kena juga bertahan (simpan duit). Jangan menyerang aje tapi pertahanan tak kukuh, bolos pintu gol kita dengan serangan mengejut (kecemasan, keperluan hujung tahun anak sekolah, hari raya dsbnya). Pertahanan kena kuat supaya apa yang kita dah serang tu tak dikontrakan semula. Contohnya, kita dah berjaya jaringkan gol 5 berbalas 0. Kita kena pastikan pertahanan tidak diboocori. Kalau jadi akhirnya 5-1, atau 5-2, atau 5-3, atau 5-4, samalah macam cuma jaringkan 4-0, 3-0, 2-0 dan 1-0. Itu kira masih bagus lagi. Jangan pulak ada pertahanan yang menyebabkan kita tewas selepas jaringkan 5 gol contohnya 5-6. Apa cerita? Meloponglah jawabnya. Pengurusan kewangan amat penting. Saya tahu apa yang saya cakap sebab saya pun macam tu. Bila dah dibolosi gawangnya dengan bayar bil astro, telefon, air, api, bas sekolah, pinjaman rumah, kereta, peribadi dsbnya akhirnya tewas dengan kepeningan yang teramat kerana duit pendapatan defiicit.......Bak kata Nabil (yang saya jadikan sesuai dengan orang Melayu): ANDA FIKIRLAH SENDIRI!!!!!!!!  

0 comments: